maandag 2 februari 2015

D.I.Y. van Paraplu tot Tas


Jaren geleden gefascineerd door dit boekje.
Hier staan hele leuke recycle ideeën in.
 Ook met een paraplu.
Altijd als ik een paraplu uit een prullenbak zag steken 
 moest ik aan dit boekje denken.
Maar ja, ik heb geen meisjes en om een rok te maken voor mezelf....
Dus liet ik ze staan
Tot dat ik deze hele leuke paraplu zag
 en dacht daar kan je ook een geweldig leuk tasje van maken.
Want dat is mijn volgende goede voornemen voor dit jaar is
 minder plastic tasjes aannemen.



Ik nam een bestaand tasje als mal.
Alles is een beetje passen en meten,
 naar gelang de grote van de plu.

Kijk ook goed of  en waar er slijtgaatje in de plu zitten.

Ik knipte 2 rechthoeken. (tas)
2 stroken voor het beleg.
2 stoken voor de hengsels.
 laatste zeker  6 a 7 cm breed.
Anders worden ze te smal.




Leg de stof van de tas met de goede kanten op elkaar.
stik de zijkanten en de onderkant dicht.


voor een iets grotere bodem in de tas kun je de tas openvouwen. 
De zijnaad op de ondernaad leggen en dan de hoek schuin doorstikken.


De hengsels vouw je dubbel met de goede kanten op elkaar.
Stikt de lage kant dicht.
voor het snel keren heb ik het volgende trucje.
een veiligheidsspeld door de stof steken. (enkele stof)
Dan ga je met je kop van je speld de tunnel in en je schuift de spelt zo door de tunnel.
en voor je het weet is hij om gekeerd.
Geen gepruts meer met pollepels en zo!


De hengels heb ik  eerst even plat gestreken
 en daarna aan beide kanten door gestikt.


Van het beleg van de tas stik je de zijnaden dicht.
Onderkant afwerken met een zigzag of net als ik met de lockmachine.
Keer je tas met de goede kant naar buiten.
leg de hengels tussen de tas en het beleg in.
Stik de boven rand rondom. Ik heb op de plaats van de hengels even een keer heen en weer gestikt voor de stevigheid.
Vouw het beleg naar binnen strijk de bovenkant vlak en stik de bovenrand een keer door en op 2 a3 cm van de bovenrand nog een keer door voor de stevigheid
 ( hou hiervoor wel rekening met de breedte van je beleg) 


En hij is klaar voor gebruik.
Hij werkt goed.
Vanmorgen gelijk getest met boodschappen doen.
Nu alleen niet vergeten mee te nemen.
;-)
Of nog veel meer maken.


5 opmerkingen:

  1. Handig idee!!! Waterdicht en sterk materiaal, ook nog stof die zich redelijk laat verwerken :-).
    En een heel leuk resultaat, met dit vrolijke stofje. De schuine naden van de plu zijn heel decoratief ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee, en een lekker vrolijke tas! Ik heb ook een aantal van dit soort tasjes in mijn schoudertas, zodat ik geen plastic tasjes hoef aan te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee! Bij elke kapotte paraplu in een prullenbak denk ik in het vervolg aan jou leuke groene tasje!

    Fijne nieuwe week! Groetjes, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat heb je leuk gedaan, wel een hele klus. XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Valt heel erg mee 1 uurtje denk ik. Het naaien is zo gedaan alleen het maximale uit de paraplu te halen neemt wat tijd.

      Verwijderen